Światowa logistyka

Sukcesy polskiej spedycji międzynarodowej

Polskie przedsiębiorstwa transportowe i spedycyjne mają dzisiaj na całym świecie bardzo dobrą renomę. Szczególnie zaś dobrze radzą sobie na rynku europejskim, gdzie udaje im się skutecznie walczyć o zlecenia kabotażowe z największymi europejskimi potentatami rynku usług spedycyjnych. Światowa logistyka w kolosalnym stopniu opiera się naturalnie na samolotach, kontenerowcach oraz kolei, jednak w finalnym etapie niemal każdego procesu logistycznego, to ostatecznie samochód dostawczy czy ciężarowy pełni funkcję przekaźnika towaru do miejsca docelowego. Dlatego firmy transportowe posiadające nowoczesną flotę pojazdów ciężarowych i zdolne do zrealizowania praktycznie każdego zamówienia, bez względu na rodzaj towaru, wymagane pozwolenia, specjalistyczne wyposażenie, mogą dzisiaj liczyć na stałe zainteresowanie rozlicznych kontrahentów.

Polska stała się na przestrzeni ostatnich lat wyjątkowo ciekawym i konkurencyjnym krajem na mapie międzynarodowej spedycji i logistyki, a przedsiębiorstwa transportowe prowadzone przez polskich inwestorów szybko zaczęły nabierać standardów typowo europejskich. Ten przeskok widoczny jest w wielu aspektach. Jeśli chodzi o kadry, którymi dysponowały od zawsze polskie firmy transportowe, sytuacja nie uległa zmianie i nadal są to najbardziej wykwalifikowani i bezpieczniej jeżdżący kierowcy całej Unii Europejskiej. Podniósł się jednak sam poziom ich wynagrodzenia, standard przy zatrudnianiu na konkretne umowy, poprawiły się warunki pracy. Warunki zatrudnienia w pracy kierowcy spedycyjnego to przede wszystkim dostęp do nowoczesnego, bezpiecznego i bezawaryjnego pojazdu oraz całej bazy, jaka jest niezbędna do realizowania zadań.

Wsparcie doświadczonych logistyków

Bardzo ważne, zwłaszcza przy długich projektach transportowych, jest odpowiedni nadzór pracowników działu logistycznego firmy, którzy mogą na bieżąco śledzić postępy lub problemy w wykonywaniu bieżącego zadania przez każdego z pracowników w trasie czy na postoju. Często kierowca w dużych firmach zostaje poniekąd wykluczony z samego procesu planowania przejazdu, konkretnych tras i godzin postojów oraz miejsc tychże postojów, ponieważ za proces całego przygotowania i kontrolowania jazdy odpowiadają pracownicy działu logistyki. Rola kierowcy zostaje poniekąd zniwelowana jedynie do świadczenia usługi, jaką jest kierowanie pojazdu ciężarowego. Jednocześnie firma świadczy bardzo wysokie usługi w zakresie konserwacji sprzętów i pojazdów, ich odpowiedniego doposażania i stwarzania odpowiednich warunków kierowcom, przez co ci nie muszą kompletnie przejmować się najmniejszymi nawet drobiazgami i mogą skupić się wyłącznie na trasie i bezpiecznym dostarczeniu towaru na czas i wskazany adres.

Nowoczesne technologie są w tym wypadku niesamowicie pomocne, albowiem chociażby samo nawigowanie pojazdu przez system GPS umożliwia nie tylko bezpieczne wykonywanie zadania przez kierowcy. Daje także przedsiębiorstwu logistycznemu stały podgląd sytuacji u wszystkich kierowców – sprawdzenia położenia, tempa przemieszczania się i kierunku. Rozliczenie czasu pracy kierowcy a także ocenienie, czy jeździ on ekonomicznie i rozsądnie, zgodnie z przepisami, czy też łamie prędkość według uśrednionych odcinkowych pomiarów – nigdy przedtem nie było równie proste jak teraz. Wszystko to w oczywisty sposób musi przełożyć się na podniesienie poziomu organizacyjnego w firmach transportowych i jakości świadczonych przez nie usług.

Konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce rośnie bardzo szybko, albowiem sektor transportowy już od początku lat dziewięćdziesiątych stanowił dla wielu firm i biznesmenów prawdziwą trampolinę do kapitalistycznego sukcesu. Inwestowanie środków w nowe pojazdy, nowe technologie i jeszcze sprawniejsze instrumenty oraz narzędzia wspomagające pracę wszystkich osób zaangażowanych w proces spedycji – pozostało polskim przedsiębiorcom we krwi. Dzięki temu dzisiaj polskie firmy transportowe nie mają większych problemów w walce w przetargach czy negocjacjach handlowych o realizowanie zadań kabotażowych. A sektor gospodarki oparty na transporcie i logistyce wciąż przynosi Polsce rok rocznie około 12 procent PKB.

Sytuacja polskiego transportu

Realizowanie zadań spedycji międzynarodowej wymaga odpowiedniej renomy przedsiębiorstwa, gdyż zagraniczni zleceniodawcy rzadko kiedy gotowi są podjąć współpracę w zakresie spedycji towarów z firmą bez większych referencji i prestiżu na rynku. Transport, jego profesjonalne i czasowe wykonanie – to klucz w życiu i funkcjonowaniu każdej firmy. Największe korporacje nie mogłyby pozwolić sobie na oddanie tych ważnych zadań transportowych i logistycznych w ręce firm trzecich czy podwykonawców i pośredników, dlatego wydają krocie na stworzenie własnego działu logistycznego z odpowiednim zapleczem, flotą pojazdów i procedurami funkcjonowania w warunkach globalnego transportu.

Mniejsze i średnie przedsiębiorstwa muszące mniej regularnie realizować zadania transportowe, zmuszone są ze względu na koszty, delegować te kluczowe zadania na podwykonawców, co prowadzi do stałego rozwoju sektora transportu i logistyki w Polsce. Nie brakuje bowiem tutaj firm transportowych o zasięgu międzynarodowym, które z powodzeniem są w stanie walczyć o zlecenia na rynku europejskim, jak i firm dużo mniejszych, o zasięgu lokalnym adresujących swoje usługi do lokalnych klientów firmowych czy indywidualnych.

Bez względu na to, czy firma transportowa jest zaliczana do mniejszych czy większych, niewątpliwie mocno korzystają one z poprawy sytuacji polskiej infrastruktury drogowej i komunikacyjnej. Realizowanie nawet prostych zadań logistycznych w Polsce w latach dziewięćdziesiątych wiązało się z ogromnymi kosztami i długimi czasami przewozu. Niezbyt dopasowana do potrzeb XXI wieku siatka komunikacyjna nie pozwalała na swobodne planowanie racjonalnej trasy przejazdu, ponieważ wymuszała jeżdżenie mocnymi objazdami, by nie zniszczyć kompletnie samochodu na fatalnych drogach. Dzisiaj sytuacja ta jest nieporównywalnie lepsza, a sieć dróg ekspresowych i autostrad umożliwia nie tylko mądre rozplanowanie trasy przejazdu, ale także bardzo szybkie wykonanie zlecenia. W świecie usług transportowych tempo realizowania zleceń jest niekiedy dużo ważniejsze dla kontrahentów i potencjalnego zleceniodawcy, aniżeli ostateczny koszt transportu. Światowy biznes nie może pozwolić sobie czasami nawet na jeden dzień przestoju, nie mówiąc o trzech dniach.

Zostaw odpowiedź